۱۳۸۶ مهر ۲۷, جمعه

تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه

همه ما از اینکه خواهر، مادر، اقوام، دوستان و یا آشنایانمان در اثر ابتلا به سرطان سینه قسمتی از بدن و یا حتی جان خود را از دست می دهند بسیار متاثر می شویم؟ آیا با دانستن این حقیقت که با انجام چند کار ساده و بدون هزینه می توان سرطان سینه را در مراحل اولیه تشخیص و بطور موثری در مان کرد، بیش از پیش متاسف نخواهید شد؟ اگر چه تاسف گذشته را عوض نمی کند اما شاید با خواندن مقاله زیر جایی برای تاسف در آینده باقی نماند. سرطان سینه شایع ترین و کشنده ترین نوع سرطان در زنان است. در ایران درصد بالایی از زنان مبتلا شده به سرطان سینه جان خود را از دست میدهند زیرا سرطان سینه آنان در مراحل اولیه تشخیص داده نشده اند. مطالب زیر که از چندین مرجع معتبر اقتباس و ترجمه شده اند، به بیان روشی ساده برای کمک به تشخیص اولیه بسیاری از انواع سرطان های سینه می پردازد که میتواند تن و یا جان زنان را نجات دهد.
معاینه شخصی سینه: Breast Self Exam (BSE)
معاینه شخصی سینه یکی از راههای مهم، برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه است. البته تمام انواع سرطان های سینه با معاینه شخصی تشخیص داده نمی شوند اما این اولین قدمی است که شما می توانید و باید برای سلامتی خودتان بردارید. بسیاری از خانم ها ممکن است تمایلی به معاینه سینه خود نداشته باشند زیرا نگرانند چیزی را لمس کند که نمی دانند چیست، اما هر چه بیشترمعاینه شخصی را تکرار کنید بیشتر درباره آن می دانید و بهتر متوجه تغییرات غیر طبیعی آن می شوید.
سعی کنید BSE را یکبار در ماه انجام دهید تا به شکل و وضعیت طبیعی سینه خود پی ببرید. BSE را چند روز بعد از پایان قاعدگی انجام دهید زیرا در آن زمان سینه ها کمترین حجم و تورم را دارند. اگر شما دوران یائسگی را طی می کنید، روزی را انتخاب کنید که به راحتی در خاطرتان بماند، مثلاً اول یا آخر ماه. اگر توده ای (جسم سفتی) را در سینه خود یافتید، وحشتزده نشوید. بیشتر زنان همیشه چند توده و یا مناطق تو دهای در سینه خود دارند. خبر خوب این است که از هر10 توده ای که از سینه برداشته می شود، هشت تای آن بی خطر و غیر سرطانی هستند!
قسمت بالای سینه که به زیر بغل نزدیک است مهمترین غدد را در بر می گیرد. نیمه دیگر پایینی سینه، مانند ماسه ساحل احساس می شود. قسمت زیر نوک سینه را می توان بصورت مجموعه ای شبیه دانه هایی درشت احساس کرد. دیگر قسمت آن مانند یک کاسه گندمبا احساس می شود. نکته مهم این است که شما با شکل این برجستگی های مختلف سینه خود آشنا شوید تا اگر به توده غیر عادی برخورد کردید ( مانند سنگی بر شنهای ساحل) و اگر چیزی در سینه شما تغییر کرده، توجه دکتر خود را به آن جلب کنید.
دانستن اینکه سینه شما معمولاً چطور به نظر می سد و احساس می شود، میتواند شما را از دردسر نمونه برداری توسط دکتر (biopsy برداشت قسمتی از بافت سینه و بررسی آن در زیر میکروسکوپ) مصون دارد.
یادداشت برداری مفید است!
بخصوص در ماههای اول که ممکن است مشخصات سینه را در ماه قبل فراموش کنید، با یادداشت برداری و کشیدن نقشه ای وضعیت سینه خود را ثبت کنید. در جاهای که غدد غیر معمولی را احساس می کنید، در یادداشت خود علامت بگذارید. غیر طبیعی نیست اگر توده ای در روز های خاصی در ماه احساس شوند و بعد ناپدید گردند زیرا بدن شما با قاعدگی تغییر می کند. فقط تغییراتی که بیش از دوره قاعدگی طول می کشند و یا غددی که بزرگتر می شوند و یا به نوعی خصوصیت مشخصی دارند، را باید به پزشکتان گزارش کنید.
روش معاینه شخصی سینه
برای اینکه معاینه شخصی سینه بصورت مفید و کارایی انجام شود باید آنرا با دقت و توجه انجام داد که در زیر به مراحل مختلف آن اشاره میکنیم.
مرحله اول: در این مرحله، بدن میتواند در حالت دراز کش روی زمین و یا ایستاده در زیر دوش باشد. در یکی از این حالت ها باید به ترتیب زیر سینه خود را معاینه کنید:
1. دست راست خود را در پشت سر خود قرار دهید و از قسمت نرم سه انگشت میانه دست چپ خود، برای معاینه سینه راست خود استفاده کنید. ( اگر در زیر دوش هستید از آب صابون نیز می توانید برای بهتر لمس شدن آن استفاده کنید.)
2. انگشتانتان را بر روی سینه خود، با فشار های کم، معمولی و محکم، همانطور که در شکل آمده، بصورت حرکات دایره ای و بدنبال آن حرکات بالا و پایین و سپس با حرکات کششی باز و بسته بر سینه حرکت دهید.
3. این کار را برای سینه سمت چپ خود نیز تکرار کنید.
مرحله دوم: این مرحله باید سینه خود را در مقابل آینه معاینه کنید و بدنبال تغییری در شکل، اندازه و ظاهر سینه خود باشید. به عنوان مثال، فرو رفتگی یا جمع شدگی، کشیدگی، قرمز رنگی و یا مشاهده ترشح چرکی از سر سینه و هر تغییری که به طورعادی آنرا مشاهده نمی کنید. سینه خود را در حالت های زیر مشاهده کنید:
1. دو دست را در طرفین بدن بگیرید.
2. دو دست را در بالای سر بگیرید.
3. دو دست را بر روی باسن فشار دهید تا سینه محکم شود.
4. د رحالیکه دستانتان بر روی باسنتان قرار دارد، به جلو خم شوید.
معاینه سالانه سینه توسط پزشک
معاینه سینه باید بخشی از معاینه سالانه شما توسط دکتران باشد. برخی از زنان از اینکه چرا با وجود اینکه خودشان به معاینه سینه خود می پردازند ولی بازنیاز است که دکتر نیز این کار را بکند، متعجبند. با وجود اینکه بیشتر غدد، با کمک معاینه شخصی خود زنان پیدا می شوند، اما یک معاینه توسط دکتر می تواند غده هایی را که متوجه آنها نشده اید، کشف کند. گاهی تشخیص غیر طبیعی بودن سینه آنقدر مشکل است که تنها یک متخصص قادر به دریافتن آن می باشد. شما ممکن است متوجه تغییراتی نظیر ضخامت و عدم تطابق سینه ها با هم را نشوید، اما کسی که سینه های متعددی را معاینه می کند، متوجه آنها خواهد شد.
مطالعات نشان می دهد ترکیبی از معاینه ماهانه شخصی و معاینه سالانه پزشک، امکان تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه (قابل درمان) را افزایش می دهد.
همانطور که مطلع هستید، متاسفانه فرهنگ آموزش و انجام معاینه شخصی در ایران وجود ندارد در حالیکه این روشی بسیار ساده و در عین حال حیاتی است. با باور این حقیقت که معاینه شخصی نقشی اساسی در تشخیص زود هنگام سرطان داشته و میتواند جانتان را از مرگ نجات دهد، آنرا کاملاً جدی گرفته و از آن غفلت نکنید.
منابع :
Breast Cancer Organization
Breast Self Exam (BSE) Guide
منابع دیگر:
آفتاب: سرطان سینه شایعترین سرطان زنان
ورزش از سرطان سینه جلوگیری می کند
Breast Self Exam (BSE) Brochure
Cancer Health for Young Adults

هیچ نظری موجود نیست:

Locations of visitors to this page