۱۳۸۷ خرداد ۱, چهارشنبه

دوپینگ علمی و صدمه به بنیان علم

تولد رویانا، نخستین جانور همسانه‌سازی شده ...تولد بوآنا، نخستین گاو همسانه‌سازی شده منطقه...دستیابی به فناوری تولید حیوانات تراریخته ...ارائه نخستین نقشه پروتئینی سلول‌های بنیادی جنین انسان ...ترمیم ضایعات نخاعی با استفاده از سلول های شوآن...تولید داروی کنترل ایدز...راه اندازی بزرگترین مجتمع تولید داروهای نوترکیب...تولید داروی اریتروپوئیتین برای درمان بیماران کلیوی
...راه اندازی شرکت تولید کننده بافت مصنوعی انسانی...تولید پوست انسانی برای درمان بیماران سوختگی...

اینها بخشی از ادعاهای یکطرفه و تایید نشده مراجع دولتی یا وابسته به دولت در حوزه علوم زیستی هستند.
این نهادهای تحقیقاتی تولیدی صحت ادعاهای خود را هیچگاه در معرض داوری قرار نداده اند.

برای راستی آزمایی این ادعا ها لازم است پاسخ سوالات زیر را داشته باشیم:

هیئت علمی این مراکز چه کسانی و با چه سطحی از دانش و تجربه هستند؟ سابقه تحصیلات و تحقیقات ایشان چیست؟
مقالات علمی انتشار یافته توسط ایشان در ژورنالهای معتبر بین المللی کدام است؟
این مراکز در حال حاضر در چه زمینه ای بطور تخصصی به خدمت رسانی به بیماران مشغول هستند؟

پاسخ : اعضای هیئت علمی این مراکز در زمینه تخصصی مشابه تا حدی که از اصول ابتدایی دستاوردهای ادعایی اطلاع داشته باشند تحصیل کرده وعلی رغم دانش حرفه ای در زمینه شغلی خود از توان علمی لازم برای به اجرای موثر تکنیک های لازم برای دستیابی به دستاورد ادعایی برخوردار نیستند.
دانشمندان این مراکز هیچگاه نتایج تحقیقات در مراحل مقدماتی و یا پیشرفته را در ژورنالهای معتبر و بعضا حتی ژورنالهای داخلی به چاپ نرسانده اند. مراجعه به مقالات چاپ شده ایشان به خوبی نشان دهنده این نکته است که ایشان عموما دانشمندانی معتبر در زمینه ای دیگر با مبانی نزدیک به دستاوردهای ادعایی هستند!
این مراکزبطور حرفه ای به ارائه خدمات بهداشتی درمانی در زمینه مشابه دیگری مانند درمان نا باروری یا جراحی اعصاب مشغول هستند.

نتیجه: آشنایی مقدماتی دانشمندان با یک سوژه داغ علمی همچون همسان سازی جنین، سلول های بنیادی، نانو تکنولوژی و ... برای سیاست مداران کافی است تا از طریق مدیران عمدتا سیاسی مراکز علمی دانشمندان شاغل در نهاد های دولتی یا وابسته به دولت و نهاد های نظا می را به بزرگ نمایی و داستان سرایی و جعل نتایج تحقیقاتی تشویق کنند. دوپینگ علمی این نهادها ، سایر مراکز علمی و دانشگاهی کشور رابر سر دوراهی تقلید در بزرگنمایی و جعل دستاوردها یا قبول تحقیر و ناتوانی علمی نسبت به مراکز ظاهرا فعال قرار داده است.

راه حل: نهاد نظارتی داخلی و بین المللی؟! نتیجه بررسی ادعای همسان سازی جنین در کره جنوبی یک نمونه از راه برخورد است.

*****
در اینجا برای نمونه به حوزه زیستی بسنده شده است ولی اصول مشابهی در سایر زمینه ها در حال اجرا است. لطفا از ارائه راهکار های خود برای برخورد با این معضل دریغ نفرمایید.

هیچ نظری موجود نیست:

Locations of visitors to this page